2010-03-09

Dina och mina pengar

Idag har jag inte tid att blogga då jag skall delta i en debatt om den svenska historieskrivningen med bland andra Dick Harrison i Uppsala. Låt mig dock rekommendera följande artikel från gårdagens DN, där det avslöjades att Försäkringskassan bara under förra året betalade ut över 16 miljarder för mycket i diverse bidrag. Vi upplyses dessutom om att "Det är bara en bråkdel av felen som upptäcks i olika kontroller. Mörkertalet är stort, frågan är därför hur säkra Försäkringskassans bedömningar är." Och detta ergo i landet där man ofta blir anklagad för att vara en hjärtlös nyliberal buse om man påstår att det fuskas...

3 kommentarer:

  1. Enligt beräkningen är en tredjedel medvetet fusk. Men i övrigt är siffran gissningar och kvalificerat statistiskt fifflande. Men 3% av omsättningen är väl ungefär vad detaljhandeln hävdar är svinnet i affärerna (andra siffror hävdar att den siffran är högre). Hur stort "svinnet" är i försäkringsbolagens försäkringar har jag inte sett någon siffra på. Men tveksamt är att den är lägre. jag har sett en siffra om fuskandet med bilförsäkringen, och den var högt över 3%! Dvs Försäkringskassan klarar sig bra - även internationellt. Dessutom tvivlar jag påa tt siuffran ens är så här hög. En stor del av beloppet kommer tydligen från bedömningar att sjuka egentligen kanske hade kunnat göra något annat jobb. Att det jobbet inte alls finns, eller att dom inte hade fått det pga sin sjukdom har man inte tagit hänsyn till.

    SvaraRadera
  2. Offtopic, men man blir så fruktansvärt trött...
    http://www.skanskan.se/article/20100309/ESLOV/703089857/1057/*/carl-stoppade-skadegorelse-8211-atalas
    Att en borgerlig regering inte har gjort mer åt det snedvridna rättssystemet, eller domstolarna är en av de största besvikelserna denna mandatperioden.

    SvaraRadera
  3. Till Sven Tycker: Problemet är ju att bidragsystemen är så enormt stora att även om "bara" 1/3 är fusk så blir det enormt mycket skattepengar. Bättre om folk fick behålla sina pengar direkt via lägre skatter så skulle möjligheterna till fusk och kostnader för det minska dramatiskt.

    Till Anonym: Jag håller helt med, man blir så trött på dessa absurditeter! :-(

    SvaraRadera