2010-12-07

Helt appropå...


15 kommentarer:

  1. Så vad tror du om 9/11?

    Jag är för min del ingen stor tillhängare till konspirationsteorierna, men det är trots allt en hel del märkligheter runt det som skedde. Inte minst gäller det kommissionsrapporten. Står inget om byggning 7, och så är det frågor runt de som var med i kommissionen.

    Jag tror inte det hände på det sätt som serien i ditt inlägg säger. Men jag tror heller inte att det hände på det sätt som den amerikanska staten säger. Det är väl det jag tycker är mest problematiskt: Jag vet inte vad jag ska tro. Därför stöttar jag de amerikaner som vill ha en ny undersökning av händelserna. Konspirationsteoretiker eller inte...

    Björn

    SvaraRadera
  2. Åsikt om Wikileaks? Lite tyst om det på denna blogg som ofta tar upp saker från staterna.

    SvaraRadera
  3. Till Björn: För att travestera Tage Danielsson - det verkar ytterst sannorlikt att det som hände 9/11 faktiskt hände! För den som vill kan man alltid finna och spinna till underligheter. Ta "bevisen" för att månlandningen aldrig ägt rum. De härstammar alla från en fransk TV-dokumentär på 1970-talet, där det i slutet av programmet berättades att allt var fabriserad för att visa hur lätt det var att lura folk med suggestiva bilder och berättelser. Lik förbannat tror många i dag att amerikanerna bara landade i Arizona!!!

    Till John: Jag är i princip för så stor öpppenhet och transparens som möjligt, alltid. Samtidigt behövs givetvis en viss sekretess; inte minst i internationella relationer. Stater av i dag får därför helt enkelt bli (data)tekniskt bättre på att bevara sina hemligheter - förslagsvis bl.a. genom att bli mer selektiv på vad man hemlighåller (i dag sekretessbeläggs för mycket rutinmässigt och respekten för hemligstämpeln har urholkats).

    Det finns också - om jag får tala som historiker - en fara med det som nu sker: att folk framgent slutar skriva ner känsliga saker och att vi framtiden därför ALDRIG får veta vad som faktiskt hände bakom kulisserna.

    Wikileakandet är alltså en delikat fråga som både har positiva och negativa sidor - som så mycket annat!

    SvaraRadera
  4. Frågan är väl vilken konspirationsteori man väljer att tro på, den officiella, dvs att Bin laden och hans gäng gjorde det, eller den inofficiella, dvs att CIA/Mossad gjorde det.

    Själv vet jag inte, för mig är det 50/50 sannolikhet. USA har genomfört flera covert operation i sina dagar, så det är naivt att tro att de inte skulle kunna ha genomfört 9/11. Personligen tror jag att CIA är betydligt kompetentare än Bin Laden i detta fall.

    Den stora grupp människor av arkitekter, ingenjörer, brandmän, poliser etc som presenterar nya bevis om explosioner och sprängmedel samt söker förklaring till varför WCT7, som ej träffats av flygplan, rasade ihop. En ny undersökning är väl det minsta man kan begära.

    Oavsett vem som genomförde 9/11 så har reaktionen ruinerat USA och garanterat imperiets undergång och det kommer att få stora konsekvenser för världen.

    SvaraRadera
  5. WikiLeak är en publicist som publicerar stulna hemliga regerings dokument, precis som New York Times gjorde när man publicerade stulna Pentagon papper. Det har både WikiLeaks och New York Times rätt att göra enligt grundlagen.

    Obama regeringen begår lagbrott när man försöker stoppa WikiLeaks publicering med cyber attacker, utpressning av webbhotel, spärrning av bankkonton, etc.

    Vår frihet och demokrati är under attack när regeringen inte följer lagen.

    SvaraRadera
  6. Typiskt lågvattenmärke att angripa 9/11-teorier med att påpeka hur löjliga månlandningsteorierna är. Tippar på att det är mindre än 1 promille av alla som tvivlar på den officiella teorin om 9/11, som inte tror att månlandningen ägde rum. Därmed är det du skrev inte ett svar på min fråga.

    Bättre kan du(?)

    Björn

    SvaraRadera
  7. Björn:

    Jag är historiker (kandidat och ska snart börja arbeta på min magister) och just källkritik är något av en specialitet, vilket tyvärr inte är så vanligt längre. Därför satte jag mig ned för några år sedan för att försöka reda ut hur det egentligen låg till. Det som fångade mitt intresse var just WTC7 byggnadens kollaps - hur var det möjligt? Det ser ju verkligen ut som en kontrollerad sprängning. Så jag bestämde mig för att försöka få en överblick över de utsagor om händelseförloppet som ges av "skeptikerna".

    Det tog inte så lång tid innan jag kunde se att de hade stora problem med sina "målformuleringar", eller kort sagt; de kunde inte knyta ihop säcken till varför varken det ena eller det andra skedde. Jag gick vidare för att granska andra sidans argument. Då fann jag att någon redan hade gjort jobbet åt mig:

    http://www.debunking911.com/

    Det var en bok som släpptes redan för ca 5 år sedan (m. förord av John McCain) som gjorts om till en hemsida. Läs den och läs då särskilt om förklaringarna till WTC7 byggnadens kollaps.
    Det jag fann var särskilt hur "skeptikerna" (el. vad man nu ska kalla dem) rent av ljuger genom att exempelvis klippa bort delar av citat för att få ett sammanhängande narrativ, där hela citaten går helt på tvärs med deras version av händelserna. Det enda som jag själv är tveksam till i hela händelseförloppet är att man kunde finna passet av en av terroristerna liggandes på gatan. Det hela verkar för osannolikt för min smak. Å andra sidan så blev en kvinna dödad på 110 meters håll av en jägare förra veckan, där kulan gick rakt igenom älgen, sånt händer bara inte...

    En som tagit sig an det hela är det progressiva vänstermagasinet Rolling Stones Matt Taibi som skrev artikeln "The hopeless stupidity of the 911 conspiracy theories":

    http://communities.anomalies.net/forum/ubbthreads.php/ubb/showthreaded/Number/241211
    (en "repost" eftersom originalartikeln tyvärr försvunnit frånRolling Stones hemsida)

    Förutom att den är jävligt rolig så tar den också fram det absurda i hela idén. Han skrev även artikeln "Before the 9/11 Conspiracies, There Was the Oklahoma Bombing" där han redogör för likheterna mellan idéstoffet. Det är inte bara vänstern i amerika som har tagit till sig av 911 konspirationsteorierna, utan även den amerikanska extremhögern (som ju till skillnad från den europeiska är antistatlig).

    http://www.alternet.org/story/43418/before_the_9_11_conspiracies%2C_there_was_the_oklahoma_bombing/

    /Tobias

    SvaraRadera
  8. Till Johnny: Sanningen, en konspirationsteori? Och vad gäller Wikileaks så är jag inte tillräckligt juridiskt kunnig för att med 100 %-ig säkerhet säga att det i vissa fall inte kan räknas som spioneri eller något annat olagligt. Tills dess stödjer jag dock deras rätt att publicera. Det är bra att folk får se hur det går till i verkligheten bakom kulisserna!! Men, som sagt, det kan också få sorgliga konsekvenser långsiktigt, om det leder till att vi i framtiden får mindre källmaterial.

    Till Björn: On jag inte var tydlig nog - jag är helt övertygad om att det var bin Laden & C.O som låg bakom 9/11. Och att konspirationsteoretiker väljer att försöka koka soppa på de små, konstiga och ibland oförklarliga spikar som alltid omger en stor och dramatisk händelse tycker jag därför bara är sorgligt. Men, sådan är världen...

    SvaraRadera
  9. Till Tobias (och Anders, som tackar Tobias :P):

    Vet inte vad du vill säga till mig om det där. (Skrev som sagt att jag inte är någon stor tillhängare av konspirationsteorierna.) Har inte läst allt (på debunking911.com), och vet inte om jag tar mig tid till det. Men genom att se på menylistan till vänster så kan jag se att det de tar upp är sånt som jag personligen har lite problem med. Verkar bara handla om de fysiska händelserna. För allt jag vet så kan det mycket väl stämma.

    (Side note: Det är väl det om bin Laden, och det om att konspirationen måste varit alltför stor för att hållas hemlig som inte handlar direkt om det som skedde. Till det första har jag inte så mycket att kommentera, men det andra är ett för svagt argument. Manhattan Project hölls hemligt av väldigt många. Visst, det är inte ett väldigt starkt bevis. Jag hävdar dock att bara för att många måste ha varit med på det, inte är ett nog starkt bevis. Antar att bara de som tillhör någon av grupperna vet säkert...)

    (Förresten säger de ingenting om Pentagon och flyget som kraschade i Pennsylvania. Verkar selektivt; "vi debunkar det vi kan debunka". Det går säkert att förklara också det, men vad vet jag...)

    Det jag har problem med, som jag också nämnde, är att, oavsett om WTC7 rasade av eld eller explosioner, så står det inte nåt om den i kommissionsrapporten; och att det är stora frågetecken kring de som var med i kommissionen. Därför stöttar jag de som vill ha en ny utredning.

    Andra sanningar är också att världens bästa försvar inte klarade av att stoppa flygen. Visst, flyg 1 kunde de kanske varit lite ouppmärksamma på, men att de inte klarade att stoppa flyg 2,3 och 4 är ofattbart. Dessutom; de som har tjänat mest på det som skedde, är folk (läs: makteliten) i USA.

    Som sagt; jag hävdar inte att konspirationsteorierna är sanna. Jag säger bara att det är alltför många frågor som ännu kvarstår, för att åtminstone det amerikanska folket ska vara nöjda. De har rätt på en ny utredning.

    Björn

    SvaraRadera
  10. TILL ALLA: Och därmed låter redaktören meddela att denna debatt är över. Jag vill inte att min blogg skall förvandlas till ett konspirationsnäste, för det finns det tillräckligt av. Men för att inte bli anklagad för att strypa informationsflödet: den som vill läsa "alternativa" teorier om 9/11 - googla!! Där kan man finna mer än gott om siter med mer eller mindre vilda teorier om det inträffade...

    SvaraRadera
  11. På tal om Wikileaks: Vad tycker du om uttalanden gjorda av Sarah Palin, Glenn Beck och Mike Huckabee?

    Björn

    SvaraRadera
  12. Till Björn: Jag har bara hört om dom i andra hand, men de verkar vara minst sagt något överilade.

    SvaraRadera
  13. Huckabee: http://www.youtube.com/watch?v=rn3hTeUx49E

    Palin: http://www.facebook.com/notes/sarah-palin/serious-questions-about-the-obama-administrations-incompetence-in-the-wikileaks-/465212788434

    Hittar inte Glenn Becks. Men han ska ha sagt det på sitt program den 29:e november.

    Björn

    SvaraRadera
  14. Till Björn: Tack. Palins kommentar är way over the top. I vanlig ordning verkar hon parta först och (eventuellt) tänka till senare. Huckabee pratar däremot om de som bröt mot lagen genom att läcka dockumenten, inte de som publicerade dom. Och sådant spioneri, vilket det rör sig om juridiskt, måste givetvis kunna straffas enligt gällande amerikansk lag. Om sen just avrättning är propoertionellt i detta fall vet jag inte; vad jag läst om materialet verkar det vara för låg säkerhetsgrad på det för det. Jag tror MH's utspel (som allt annat just nu) skall ses i ljuset av de ingångrullande primärvalen inför presidentavalet 2012 -- det gäller att positionera sig. Jag tar det därför inte speciellt allvarligt...

    SvaraRadera