2011-03-20

Bloggstopp, typ




Då jag med början idag befinner mig på en två veckors resa till Spanien (närmare bestämt Mallorca) kommer bloggandet under lika lång tid att bli begränsat. Tanken är nämligen att jag dels skall hinna skriva några artiklar om spansk historia och politik, dels försöka hugga in på listan av olästa böcker. Faller andan på och/eller världen behagar att gå helt i spinn kommer jag troligen att kunna göra några sporadiska utbrott... ;-)
.
Fundering(ar) under korkeken (2011-03-21)

Herregud, läser att Juholtarn vräkt ur sig att "Jag är övertygad om att Sverige aldrig kan bli ett rikt land om vi skattesubventionerar att vi går ut med hundar, att vi bäddar varandras sängar och att vi klipper varandras hår". Om gubben varit bonnläpp säg 1875 så är jag säker på att han spottat snus efter de som sa att folk i framtiden skulle kunna försörja sig på att jobba på såndäringa fabriker och kontor...

.

Noterar i afton vidare att de japanska kärnkraftsverken inte spelar med i (s)vensk medias spel och alltså vägrar explodera. Tvärtom verkar läget förbättras timme-för-timme. Jag kan tänka mig att detta sörjs i vissa kretsar på Söööders höööjder, där en sådan olycka säkert välkomnats. Enbart i rent pedagogiskt syfte givetvis, för att få den hyperjättefarligasäkertstrålningssjukatyckerviinteom svenska kärnkraften nedlagd vill säga... .

Fundering under korkeken (2011-03-22)

Jag fick nu på morgonen ett e-mail från en svensk boende i Tokyo, som tackade mig för inlägget från går om hur illa svensk media beter sig vad gäller tsunamikatastrofen. Han lät även meddela att även andra medier beter sig såpass illa, att man i Japan nu - mitt i allt annat - känt sig tvungen att starta en Journalist Wall of Shame. Det är erbarmligt att det skall behövas... :-(

.

Fundering under korkeken (2001-03-24)

Tänk, att det som verkar oroa vissa svenska journalister mest vad gäller Libyen - där nu Vita Husets senfärdighet lett till att rebellerna trots flygunderstöd fortfarande verkar befinna sig på reträtt - tycks vara hur händelsen påverkarherr Obamas omvalsmöjligheter. Och så kallas vi som i bland har ett och annat positivt att säga om George W Bush och hans på sin tid i a f väl genomförda militära operationer för idioter...

.

Fundering under korkeken (2011-03-26)

Efter att ha tagit del av delar av Juholtarns jungfrutal (har jungfrur mustach?) så höll jag på att skriva 1968 i datumangivelsen ovan. För jääävlar vilken falukorvstjock reaktionär ådra karln tycks ha!! De som tvivlat på att han är en äkta socialdemokratisk blyröv behöver bara läsa detta, inget mer. Men nog om detta, nu skall jag käka lunch i solen någonstans. Men, den som vill läsa mer om talet rekommenderas varmt Johan Ingerös recension av det i Aftonbladet här.

.

Fundering under korkeken (2011-03-27)

Bara ett par lästips idag. Här är en intressant reflektion på Juholts tal i går av Svenskans PJ Anders Linder. Också DN berör talet och dess stenåldersfokus. .

PS! Jag har för tillfället stängt av kommentatorsmöjligheten. Sist gång jag var på semester fick jag ty om jag minns rätt sitta och svara på frågor om val av semesterort, om hur mycket koldioxid jag trodde min flygresa producerat (som om jag skulle bry mig!!!) och andra dumheter.