2009-03-28

Dum regel på väg bort

Tydligen finns det en regel som förhindrar folk under 25 att få starta-eget-bidrag. Jag är i och för sig emot bidrag till nyföretagande helt och hållet (jag föredrar en inledande skattefrihetsperiod på 2-4 år eftersom det är så lång tid det tar att bygga upp en hållbar verksamhet). Men om starta-eget-bidrag nu ändå finns så var detta en av de dummaste begränsningar jag någonsin hört talas om. Det är ju just ungdomar som behöver uppmuntras att starta eget! Liten tröst är dock att Allianspartierna nu säger sig vilja ta bort den (SvD 090328).

3 kommentarer:

  1. Bidrag bidrag bidrag... skippa alla bidrag, skrota alla ramavtal, ta bort sk. "skattetillägg" vid ev. skattefel och inför plattskatt på 15%.

    DET skulle skapa en bra grund för tillväxt och att folk kan ta eget ansvar över sina liv.

    SvaraRadera
  2. Var själv i kontakt med arbetsförmedlingen för ett par år sedan angående starta-eget-bidrag. Jag var på väg att bli arbetslös och man kunde få A-kassa i 6 månader om man startade eget.

    Till min förvåning så var det bara för dem som varit arbetslösa i två år, det sågs som en "sista utväg" när "inget annat hjälper" för att citera arbetsförmedlarena. När jag frågade om det inte var bättre att ge bidrag till dem som verkligen ville starta eget eller de som hade en bra affärside så tittade hon bara på mig. Dock så kunde de tänka sig att göra ett undantag för mig.

    När jag sedan blev arbetslös så fyllde jag i en F-skattesedel men det skulle jag inte ha gjort, för man kunde bara få starta-eget-bidraget om man ännu inte skaffat F-skattesedel...

    Ganska typiskt för bidragssverige, man får inte tänka för mycket själv eller vara för företagsam...

    SvaraRadera
  3. Andreas: Starta eget som en "sista utväg" när "inget annat hjälper" låter tyvärr som en mycket typisk sammanfattning på Arbet(s)förmedlingens och det officiella Sveriges syn saken. Vi lever i ett land med en 1930-talsmentalitet, där den livslånga fasta anställningen på Fabriken mitt i byn var det enda "riktiga". Jag hoppas dock att det löste sig för dig ändå och att du i dag har en fungerande verksamhet!!

    SvaraRadera