2009-07-07

Gott om orsaker till detta

Staten går med underskott (SvD 090707). Och tro det. I ett land där det offentliga har påtagit sig ansvaret för uppehället av miljoner medborgare (studenter, arbetslösa, pensionärer) ligger enorma kostnader så att säga inbakade i kakan. Lägg därtill att stat och kommuner kostar på sig en rad extravaganser, som u-hjälp och miljardstöd till en kulturell agitprop-rörelse, samt en massa ineffektiva verksamheter som landstingen, där i runda tal hälften av budgetarna går till administration. Politikerna har dessutom beslutat om en huvudlös invandringspolitik, där tiotusentals människor som söker sig en framtid i landet i åratal förbjuds att arbeta och istället tvingas bo i läger. För att nu inte tala om de administrativa kostnader som uppkommer då pengar först ena månaden dras in i via världens högsta skatter på låg- och medelinkomsttagare, bara för att månaden efter betalas ut igen till samma personer... Förvånad, någon?

Tillägg (8/7): En kommentator gjorde mig uppmärksam på att man på 90-talet tydligen luckrade upp reglerna så att asylsökande numera kan ansöka om tillfälligt arbetstillstånd. Ber om ursäkt för jag missat denna tillnyktring, som är utmärkt!

Tillägg II (8/7): Forskade lite i anslutning till ovanstående tillägg och fick reda på att det tyvärr är få asylsökande som söker och ännu färre (mindre än 10 %) som i slutändan får arbetstillstånd. http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/arbetskraftsinvandring.pdf

6 kommentarer:

  1. Anders Edwardsson skriver: "..en huvudlös invandringspolitik, där tiotusentals människor som söker sig en framtid i landet i åratal förbjuds att arbeta..".

    "Förbjuds att arbeta i åratal" - har du verkligen täcknig för den formuleringen?

    Anders

    SvaraRadera
  2. Till Anonym: Så har det funkat i åratal. Och vad jag vet har man inte ändrat reglerna... Men om så skett vill jag gärna veta det. För då blir jag glad för både invandrarnas och Sveriges skull!

    SvaraRadera
  3. Sverige tillhörde en av världens rikaste nationer 1970 och sedan dess har det burit iväg utför i välfärdsligan!
    Du har alldeles rätt, Anders Edwardsson.
    Den huvudlösa invandringspolitiken har gjort, att jag nu känner mig som främling i mitt eget land!
    Innan det "svenska helvetet" bryter löst, så har jag flyttat till mitt semesterparadis i mitt nya hemland!
    Ingen behöver oroa sig. Jag kommer att leva gott på mina besparingar utomlands och privata pensionsfonder!
    Lycka till, Sverige!

    SvaraRadera
  4. Sant är att Sverige hade ett fantastiskt utgångsläge efter 2:a världskriget. Detta har förlorats med en accelererande trend från slutet av 60 talet. Sverige kommer nu stadigt att nedgraderas mot U lands status och kommer att vara beroende av allmosor från omvärlden. Ingen, säger ingen kan nu stoppa nedgången. Bidragsystemet är för omfattande och företagarfientligheten är för stor.

    SvaraRadera
  5. Anders Edwardsson skrev:

    "Så har det funkat i åratal. Och vad jag vet har man inte ändrat reglerna... Men om så skett vill jag gärna veta det. För då blir jag glad för både invandrarnas och Sveriges skull!"

    ---

    "To have the right to work while you are an asylum seeker, you will need to have a certificate exempting you from the obligation to have a work permit (AT-UND). You are entitled to an AT-UND if the Swedish Migration Board considers that it will take more than four months to make a decision in your asylum case"

    http://www.migrationsverket.se/english.jsp?english/eat/easylsokande.html

    AT-UND infördes i början av 1990-talet.

    Jag är lite osäker på, vad du konkret åsyftar med, att folk "förbjuds att arbeta i åratal"? Är det något slags dramatiskt språkbruk?

    Anders

    SvaraRadera
  6. Till Anonyn/Anders ovan: Se där, den hade jag missat. Utmärkt att möjligheterna nu finns!!! Och "förbjuds att arbeta i åratal" var inte dramaturgiskt utan en beskrivning av hur det (uppenbarligen) en gång var.

    SvaraRadera