2009-08-23

Bojkotta Aftonbladet

Det har i Aftonbladet sedan tidningen övertogs av LO på 1950-talet (efter att först ha varit en av den svenska liberalismens flaggskepp på 1800-talet och sedan en period en högertidning) skrivit mycket dumt. Dess ledarsida har nämligen visat samma trohet gentemot sina ägare som en hund; d v s det har gläfst både mycket och högt men varit lite klent med tänkandet. Men genom publiceringen av rena rama naziinspirerade konspirationsteorier om att israeler skulle sno palestinska organ har man sänkt sig till en ny bottennivå (SvD 090823, DN 090823). Man väntar nu bara på att AB:s kultursida går ut och hävdar att Sions vises protokoll är ett trovärdigt dokument.

Artikeln har - fullt förståligt!! - väckt mycken vrede i Israel, där man också väl minns hur antisemitiska åsikter i Sverige under decennier av PLO- och Arafatkramande i praktiken varit fullt legitima. Kravet på ett formellt fördömande från den svenska regeringens sida är dock orimligt. I Sverige har vi ty både yttrande- och pressfrihet, vilket man både vet om och borde respektera i Tel Aviv. Personligen tänker jag dock göra min som jag ser det medborgerliga plikt och för all framtid (fortsätta) bojkotta Aftonbladet i både pappers- och nätform. Och jag uppmanar andra att göra likadant.

4 kommentarer:

  1. One step ahead of you!

    Cancellerade mitt plus-abonnemang i går. Skulle egentligen ha gjort det för länge sedan (gillar i huvusak bara några av kolumnisterna), men detta är helt enkelt för mycket.

    Jag kommer ihåg reklamen - för vad, 10-15 år sedan? - att "Aftonbladet- för bra för att bara läsas av sossar". Jag vet inte de jag. Nu har de kanske tagit till sig ett antal nazister och andra tvivelaktiga typer, men mig har de nu fullständigt förlorat.

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer, och så också i bojkotten!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra hemsida! Hittade den av en slump... Gå gärna med i facebook-gruppen Bojkotta aftonbladet-stöd öppenhet.

    Du har helt rätt Anders! De vänsterextrema "journalisterna" verkar ha Sions vise protokoll som sin Bibel, precis som arabvärlden. Tyvärr har dessa mörkermän dominerat svensk politik i 40 års tid nu. Det är dags att slå tillbaka.

    SvaraRadera
  4. Till Rodeo Drive: Tackar! Jag skall gå med i gruppen vid tillfälle!!

    SvaraRadera