2009-10-02

Idag hoppas jag på Obama

Ja, du läste rätt! Idag står jag faktiskt helhjärtat på Barack Obamas sida i hans försök att skrapa hem OS 2016 till sin hemstad Chicago (SvD 091002, DN 091002). Inte för att jag bryr mig alldeles för mycket om sport, men jag älskar Chicago. Staden har på senare år genom enormt hårt arbete lyckats börja ta sig bort från de ekonomiska och sociala problem som för bara åtta-tio år sedan fortfarande starkt präglade gatubilden; en positiv utveckling inte helt olik den som New York genomgick under Rudi Guilliani på 1990-talet. Och ett OS skulle bidra till fortsatta framgångar. Jag hoppas därför som sagt att Obamas närvaro gör susen. For once...

Tillägg: Tyvärr fick Chicago inte OS. Jag beklagar detta, men ser också det hela som ett tecken på att Obamas Messiasmask nu ramlat av även internationellt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar