2010-12-08

Suck...

I går kom en internationell undersökning som visade att svenska elever fortsätter den utförsbana som pågått sedan flumskolans införande på 1960-talet. I dag kritiserar ett antal av denna gamla ordnings profeter att regeringen försöker göra något åt den negativa utvecklingen genom att ställa krav på att skolk skall noteras i betygen. De bevisar sanningen i det gamla ordstävet om att bara idioter gör om samma sak gång på gång och förväntar sig en ny (misslyckad) utgång..!

16 kommentarer:

  1. Ja det går sämre för svenska elever i internationella jämförelser. men samtidigt så blir ju bara betygsgenomsnittet allt högre i Sverige. Men den betygsinflationen löse ju Björklund genom att åter byta betygssystem, då märks inte betygsinflationen och alla blir nöjda.

    SvaraRadera
  2. Till Kerstin: Där har du satt fingret på ett jättestort problem som sannerligen pockar på en lösning! Och jag tror att det bästa nu är långsiktig stabilitet och klara regler rörande skolpolitiken. Den har blott allt för länge vart en lekskola för reformhungriga flumpedagoger och dito politiker.

    SvaraRadera
  3. För det första så finns det många bra lärare. Detta hindrar inte att systemet är ruttet.

    Jag bor i Frankrike, och det är lika illa här. I Sverige finns det dock hopp om förbättringar tack vare det större demokratiska inflytandet.

    Om jag anställer någon så är jag mycket noga med vem det är, vad de kan, hur hårt de arbetar etc. Om jag skulle anställa en lärare till mina barn, och få tillstånd att betala själv, skulle jag vara mycket mer noggrann än om jag köpte t ex en taxiresa. Finge jag bestämma skulle jag betala 2-3 gånger så mycket för en lärare till mina barn som till en taxi-chaffis. Men då kräver jag att få välja läraren själv. Och det får ju inte föräldrar. Även om det finns friskolor, är utbildningen av lärare redan förutbestämd.

    Som doktorand undervisade jag lärare i kurslabbet i ellära och fasta tillståndets fysik mellan 1990 och 1995. På den tiden fick man frångå kraven på 3:a i kärnämnena för att fylla platserna. Detta för att man sett till att göra utbildningen oattraktiv för dem med "fel inställning". Man specialundervisade lärare på så sätt att det de lärde sig inte gick att överföra till t ex matematiker- eller biologlinjen.
    Såvitt jag vet har det inte blivit bättre sedan dess. I alla fall fortsätter skolresultaten sjunka.

    Min bror läste till lärare i ett år för att kunna utföra en elitsatsning i idrott. Det han lärde sig under ett år kunde han inhämtat på 3-4 veckor med den studietakt som rådde på biologlinjen.

    Nu antar jag att samma professorer i pedagogik som misslyckats sedan innan real- och studentexamina avskaffades 1968 ska leda "reformarbetet".

    När Japan öppnade gränserna på 1850-talet skickade de ut folk för att lära sig det bästa som fanns. Ingenjörer från Tyskland, skola från Frankrike, etc.

    Vårt östra grannland är ju bäst i världen. Varför inte, som en första approximation, kopiera deras system från a till ö? Hyr in några TUSEN finnar, skicka några tusen svenskar till Finland. Kopiera. Anpassa sedan efter några år.

    Men skicka inte de pedagogik-haverister vi har att tacka för det nuvarande eländet.

    SvaraRadera
  4. Vi ser också resultatet av vår misslyckade invandringspolitik där 48% av utrikes födda elever inte uppnår godkända betyg.

    Finland har betydligt lägre invandring och Japan likaså, därmed inte sagt att deras skola inte är bättre.

    Tar man bort svarta och latinamerikaner ur den amerikanska skol statistiken, så är vita elever lika duktiga som vita elever i Europa.

    Det multietniska samhället medför mängder av nya problem och utmaningar som vi inte är förberedda på och kan hantera framgångsrikt.

    SvaraRadera
  5. Jag träffade i förra veckan ett par marinbiologer. De berättade att på en kurs de hade haft med biologistuderande och lärarstuderande hade de upplevt följande.

    Lärarstudenterna hade inte en enda gång lämnat in sina uppgifter korrekt. När de uppmanats att göra om hände ingenting. När de fick frågan varför kom följande svar:

    "Vi har aldrig fått lära oss att man kan göra något fel. I våra kurser accepteras alla svar. Alla har alltid rätt. Det finns inga fel svar. Det vore liksom orättvist."

    Därför blev de helt ställda inför situationen att något kunde vara "fel".

    Tjena mittbena

    SvaraRadera
  6. Till Johnny: Det låter inte orimligt att det finns en etnisk delförklaring här, nej. Men det är bara att konstatera att så är fallet och gå vidare. För det bevisar ju i så fall om något behovet av nya, hårdare regler och krav i skolan. För alla.

    Till Kurt: Tja, vad säger man... Mer än HJÄÄÄÄÄLP!!!

    SvaraRadera
  7. Johnny, USA har samma problem som Sverige, men kanske inte på det sätt du antyder.

    Thomas Sowell (som man nog bör läsa allt av) gick i en helt svart skola i New York i Harlem på 30-40-talen. På den tiden hade de svarta skolorna i New York samma skolresultat som de vita.

    Sedan, på 60-talet, kom det en massa "experter" som började "förstå" att de svarta var diskriminerade och därför måste särbehandlas, t ex som Kurt säger aldrig kuggas.

    Här är några bra videor:

    http://www.youtube.com/watch?v=e2Nuy_gbMtc

    http://www.youtube.com/watch?v=2GklCBvS-eI&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=R1OOSKBR9O8&feature=related

    SvaraRadera
  8. Anders Edwardsson: Det ÄR ett dåligt förslag. Jag gick ut gymnasiet 2008, så min skolgång i denna flumskola ligger färskt i minnet. Dagens skola är döden för människor som har akademisk potential och gärna tänker fritt. Det finns inga utmaningar, och man tillåts knappast utmana sig själv. Jag hade ca 10% närvaro i April under tredje ring, och det är ingenting jag ångrar idag. Jag satt hellre hemma och studerade det som intresserade mig. Idag har jag högsta betyg rakt igenom under mina 2,5 år på universitetet.

    Kort sagt: Lös problemet med dåliga lärare, krav och kursinnehåll innan man kräver full närvaro.

    SvaraRadera
  9. Till Magnus: Jag ser ingen motsättning mellan de tre problem du nämner och att notera frånvaron i betygen... Hursomhelst, intressant att vi båda revolterade mot det usla skolsystemet genom att bedriva självstudier och sedan lyckats gott på universitetsnivån :-)

    SvaraRadera
  10. Anders> (mitt skrivbord har blivit amerikanskt sen 11.14, och jag vet inte riktigt hur man fixar det) Sjalva grundtanken med systemet ar ju att det ska synas om man inte har deltagit pa lektionerna. Det ar tankt att straffa franvaro - eller? Det ar fel vag att ga. Forst maste man gora skolan till en plats dar man kan utvecklas, och forst efter det krava narvaro. Det ar lite som att forsoka bota en hjarntumor med alvedon.

    SvaraRadera
  11. Till Magnus: Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker samtidigt att läget är så allvarligt att vi inte kan vänta utan måste köra båda spåren samtidigt. Jag tror dessutom att de två processerna kan stödja och förstärka varandra.

    SvaraRadera
  12. "För elever med utländsk bakgrund födda i Sverige, når 30 procent inte upp till en grundläggande läsnivå. När det gäller elever med utländsk bakgrund födda utomlands, är motsvarande siffra 48 procent, alltså varannan elev. Detta är att jämföra med infödda elever, där andelen är 14 procent."

    Källa: www.skolverket.se/sb/d/4308/a/23165

    Erik Lidström: Fick det berättat för mig av en amerikansk professor. Minns att Thomas Sowell ansåg att skolan var betydligt bättre förr.

    När jag gick i skolan fick vi betyg från första klass, både höst och vår, det var aldrig något snack om stress eller betygs hets.

    Snart tar de bort målen i fotboll så att alla blir lika bra, socialist fotboll.

    SvaraRadera
  13. Vi kan trösta oss med att skolan och intelligens inte är allt, det finns många välutbildade och intelligenta människor som fattat katastrofala belsut.

    Thomas Sowell on Intellectuals and Society

    http://www.youtube.com/watch?v=ERj3QeGw9Ok&feature=related

    SvaraRadera
  14. Utan att ha satt mig in i denna fråga i sin helhet. Missar inte diskussionen det allra viktigaste?

    Det var två saker de röda khmererna gjorde.

    Det ena var att sätta socialistisk fostran före kunskaper. Ingvar Carlssom ansåg ju att skola var "socialismens spjutudd".

    Det andra var att "döda alla med glasögon". Nå, i Sverige dödar man ingen, man bara förtalar dem och straffar dem administrativt. På det viset gav man sig på lärarkåren, med gammalt unket klasshat i bröstet.

    Det regeringen nu gör verkar korkat på mig. De försöker höja läraryrkets status igen, men genom att kräva att man har genomgått en socialistisk skitutbildning på svenska universitet.

    Det rätta måste väl vara att höja lärarnas löner, rejält? Kanske kopplat till prestation?

    Hur man sedan ska få svenska folket att respektera kunskap och utbildning, det är nog betydligt svårare...

    Det blir ju svår att motivera höga löner för lärare om Svensson ser surögt avundsamt på det.

    SvaraRadera
  15. Till Anonym: Lärarutbildningarna i Sverige är ett skämt! Jag skrev följande häromåret: http://www.kuriren.nu/ledare/?articleid=3742916

    FYI: Jag är härför emot den moderna skrålagstiftning som kravet på lärarexamen utgör. Bättre att duktiga, formellt ickebehöriga får undervisa. Åtminstone så länge som lärarutbildningarna ser ut som det gör.

    SvaraRadera