2009-10-03

Nu dags att gå vidare...

Det ser ut att bli ett ja i folkomröstningen på Irland (SvD 091003, DN 091003). Som "positiv EU-skeptiker" tar jag emot detta besked med blandade känslor. För jag är å ena sidan en varm anhängare av de grundläggande tankar och system - framförallt frihandeln och euron - som Europasamarbetet bygger på. Men jag inser samtidigt att dagens EU på många sätt utvecklats till ett byråkratiskt monster, som ägnar sig åt så mycket dumheter att man bågnar.

Jag skulle nog dock trots detta troligtvis ha röstat ja om jag varit irländare. EU behöver nämligen nu snabbt kunna gå vidare, göra upp med alla bysantiska tendenser som präglar dess organisation och bygga någonting helt annorlunda inom en snar framtid. Och man kan börja med att genast tillsätta en ny "grundlagskommitté".

För det Lissabonfördrag som nu kommer att träda i kraft är ett dåligt skämt! En federativ konstitution skall ty inte vara flera hundra sidor lång och späckad med politiskt korrekta floskler. Den skall vara ett kort, koncist dokument som den amerikanska Konstitutionen, som på några få A4:a statuerar hur unionen skall styras, dess makt begränsas och innehålla en rättighetskatalog som garanterar medborgarna deras mänskliga fri- och rättigheter. Basta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar