2009-11-01

Gott om idioter

Idioter går det tretton på dussinet, brukade min gamla morfar säga. Och vad sägs om att nästan var femte svensk under 30 år tror att terrordåden den 11 september 2001 iscensattes av George W Bush och den amerikanska regeringen, inte Usama Bin Laden och al-Qaida? Det vore lätt att bara skratta åt denna siffra som ett bevis på ungdomlig naivitet (och därmed också se den ett argument för högre rösträttsålder). Men tyvärr ligger det också en rejäl portion unken antiamerikansim i botten på denna svårt förvridna övertygelse.

Extremvänstern i Sverige (och Europa) har nämligen aldrig kommit över att USA vann kalla kriget. Den har därför medvetet gått in för att nära en samhällsdiskurs som accepterar att man kan säga saker om amerikaner i allmänhet och högersympatiserande sådana i synnerhet som om man bara bytte ut begreppen - exempelvis USA mot Israel och amerikaner mot judar - skulle riskera flera år på vatten och bröd för. Och det finns blott alltför många med alltför mycket tid och alltför höga bidrag som dagarna i och på ända sitter och sprider smörjan via nätet.

Jag tänker här inte ens försöka gå in på alla de galenskaper, felslut och rena lögner som extremisterna använder sig av i sin argumentation. Men låt mig påtala den stora liknelse som finns med konspirationsteorin om att amerikanerna(sic!) aldrig landade på månen.

"Bevis" för detta har snurrat runt sedan 1970-talet. Och de kommer så gott som alla från en fransk TV-dokumentär från samma tid. Problemet för de troende är att det i slutet på dokumentären avslöjades att den var en ren fejk, ihopklippt för att visa hur lätt man kan hjärntvätta folk. Men, anden var ute ur flaskan och det finns ergo än idag idioter som tror på "bevisen". Att Bush låg bakom 9/11 är därför garanterat en amsaga som vi får leva med...

PS! Konspirationsteoretiker göres sig icke besvär att sända in kommentarer på detta inlägg. Er dynga finns som sagt redan på nätet, men jag tänker utnyttja min redaktionella makt till att i alla fall inte sprida den ytterligare. Och nej, jag får inte betalt av CIA för detta...

2 kommentarer:

  1. Jasså, 20 % av den yngre befolkningen i Sverige anser att Bush, (som själv anser sig vara kristen) skulle mörda sina egna? Är det fråga om unga SVENSKAR man har frågat, eller rör det sig om inavlade barn till inavlade, hjärntvättade muslimer som bevisligen mördar sina egna och därför tror detsamma om andra.

    SvaraRadera
  2. Till Anonym: Etnisiteten på de svarande framgår vad jag kan se inte av undersökningen, så jag undviker att spekulera om detta...

    SvaraRadera