2010-01-21

En sisådärplacering

Nu har årets sammanställning från den amerikanska tankesmedjan Heritage av den ekonomiska friheten i världen kommit. Och med tanke på att det finns ett mycket starkt samband mellan nivån på ekonomisk frihet och välstånd (läs: ju friare desto bättre) är det sannerligen en lista att hålla ögonen på. Sverige hamnar på 21 plats, vilket väl kan låta som en ganska okej men långt ifrån avundsvärd placering. Och vad det är som drar ner vårt medeltal är undersökningen glasklar om:

However, Sweden’s scores in fiscal freedom and government spending are among the lowest in the world. Although the corporate tax rate has been reduced and the wealth tax has been abolished, the overall tax burden remains large. The top income tax rate of 57 percent is one of the world’s highest. Total government spending is more than half of GDP.
När det kommer till "fiscal freedom" är bara danskarna värre än vi. Och vad gäller "government spending" slås vi - av länder som är såpass öppna och/eller utvecklade att detta alls går att mäta - bara av Seychellerna och Eritrea. För att lämna dessa sorgliga bottenplaceringar bakom oss och öka välståndet är det alltså framförallt kraftigt sänkta skatter som behövs. Se där en ledtråd om vad borgerliga valstrateger borde fokusera på inför höstens val...

2 kommentarer:

  1. Jamen du,det gör de ju inte. Istället fokuserar de på klimat och en massa trams.

    Jag kommer aldrig mer att rösta i ett svenskt riksdagsval. Det var inget svårt beslut, jag lever sedan länge som politisk flykting i utlandet (Birgitta Dahls tankelag tvingade mig till detta).

    Den nuvarande politikergenerationen förefaller mig utomordentligt dum. Maud Olofsson t ex måste vara en av de minst intelligenta personer som någonsin valts in i riksdagen.

    Vet du om hon gick i hjälpklass?

    SvaraRadera
  2. Till Kurt; Haha, nej jag vet faktiskt inte hur Maudans skolhistoria ser ut... Men jag håller med dig - svensk politik just nu gör alla tänkande människor djupt deprimerad. En dag gör jag dig troligen sällskap utomlands. Jag har emigrerat två gånger redan, så i så fall blir det permanent tredje gången gillt!

    SvaraRadera