2010-03-06

Skrämmande syn

Jag hittade följande citat hos Johan Ingerö som alla som funderar på att rösta vänster i höst verkligen bör betrakta och beakta:

Skatter är inte bara viktiga för att få in pengar till den gemensamma kassan. De behövs för att vända resurser bort från improduktiv privat konsumtion till produktiva offentliga investeringar och välfärdsarbete som kommer alla till del. Högre skatteuttag är en del av en ekonomisk moderniseringsstrategi.

Det brukar heta att det inte är lätt att få håret att resa sig på en flintskallig. Men denna rent stalinistiska inställning till Dina och mina pengar bör väl kvala in som ett gott försök att lyckas!

4 kommentarer:

  1. Vänstern är helt rubbad på ekonomi.

    Privat konsumtion jämförs med offentliga investeringar och inte med offentlig konsumtion som hade varit korrekta.

    Naturligtvis är det privata investeringar som skall jämföras med offentliga investeringar och mellan dem skall produktiviteten jämföras.

    Vänstern struntar fullständigt i att föra en saklig och vettig demokratisk debatt, för dem handlar det bara om att försöka vinna röster och makt.

    Idag så tar staten hand om 50% av BNP med tvång och finns det någon som tror att politiker som prioriterar politiska mål är bättre investerare än privata affärsmän som satsar sina egna pengar med lönsamhet som mål?

    Vänstern i Sverige kommer att ruinera Sverige, därför är det så viktigt att skatteförtrycket sänks till max 25% av BNP och att det skrivs in i konstitutionen, plus att budgeten alltid måste balanseras, gärna med ett överskottsmål i goda tider som kan användas i dåliga.

    SvaraRadera
  2. En något sen kommentar,

    det jag börjat konstatera är att vänstern underkänner allt vad incitament heter i sina analyser. Man utgår helt och hållet ifrån att det blir på det sätt man har bestämt utan att det påverkar människors beteenden.
    Jag är helt övertygad att incitament fungerar i alla samhällen, från de primitiva till de mest avancerade.
    Varför vänstern väljer att bortse från incitament vet jag inte men det passar kanske inte deras samhällsanalys.
    Jag kom också att tänka på vad Milton Friedman hade att säga om girighet. Se länken på youtube här http://www.youtube.com/watch?v=RWsx1X8PV_A

    SvaraRadera
  3. Till Jonas V: Vänstern lever med en galen människosyn; de tror att om man bara gör samhället "jämlikt" och "rättvist" så kommer människor att bli det också. De har - som Friedman med lite andra ord konstaterar i klippet - helt missat vår oföränderliga genetiska natur. Jag skall skriva en bok om detta någon gång, har jag tänk...

    SvaraRadera