2010-07-10

Mer grönt vansinne


Miljöpartiet är sedan länge ansvarigt för så oändligt många förslag på en skala hela vägen från rena dumheter till skär fascism att man nästan slutat bry sig. Idag skall till exempel taltrattarna Eriksson och Wetterstrand kräva förbud mot nya lågprisköpcentrum utanför storstäderna. Deras billösa väljare i Ståååckhooolm skall ty på det sättet få fler lokala butiker att handla i, är det tänkt. Och det kanske de skulle få. Vad resten av svenska folket skulle få är dock glasklart: sämre konkurrens och därmed, bland annat, högre matpriser. Men det är ju ett pris som man lätt kan betala. Om man är högavlönad singelloppa på Söööder och dagligen gladeligen betalar både 50 och 60 spänn för en specialdesignad mugg kaffe med mjölk (eller latte som det heter på PK-svenska) vill säga... Gud bevare kung och folk från denna gröna pest!

18 kommentarer:

  1. Singelloppa på Söder som betalar en femtiolapp för en latte - det liknar ju en singelloppa från Dalsland som åker till Kanarieholmarna ;-D

    Varsågod - Sveriges nästa statsminister:

    http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1709222

    Vad tyckte du egentligen om hennes tal rent retoriskt?

    SvaraRadera
  2. Till JT: Om sahlinskan vinner valet flytter jag utomlands. kort och gott. Punkt och slut.

    SvaraRadera
  3. Det var inte längsesedan vissa av nätliberalerna flockades runt MP - det nya liberala alternativet. Väldigt tyst om det nu.

    SvaraRadera
  4. Åk till USA - glöm inte att försäkra dig bara ;-D

    Aktiv i Mellerud - är det inte där det är hårda bud?

    SvaraRadera
  5. Till Tor: Jupp, det är tyst som i graven. Den tillfälliga sinnesförvirringen har väl gått över... ;-)

    SvaraRadera
  6. @Tor
    Om du med "nätliberaler" menar bland annat Johan Norberg så kan du ju läsa här om vad han tycker om saken: http://www.johannorberg.net/?page=displayblog&month=07&year=2010#3506

    SvaraRadera
  7. Anonym, Johan var en av dem en annan var Isobel.

    Med all respekt för Johan men debatten började tidigare än så, se tex denna text

    Wetterstrand är Sveriges mest övertygande partiledare

    Wetterstrand har själv sagt i en Neo-intervju att hon inte bryr sig om ideologi alls. Om man inte bryr sig om den biten eller läser filosoferna bakom kan man givetvis inte vara liberal. Det säger sig självt.

    Och se hur partiet agerar, en dagen vill de vara liberaler andra dagens värsta förbudsivrare.

    Sen vad Wetterstrand säger spelar mindre roll när innehållet är något annat. Det är som med Obama.

    Ungefär som Hägglunds Verklighetens folk. Han säger en sak men partiet något annat - förbjuuuud allt.

    SvaraRadera
  8. Anonym, Johan var en av dem en annan var Isobel.

    Med all respekt för Johan men debatten började tidigare än så, se tex denna text

    Wetterstrand är Sveriges mest övertygande partiledare

    Wetterstrand har själv sagt i en Neo-intervju att hon inte bryr sig om ideologi alls. Om man inte bryr sig om den biten eller läser filosoferna bakom kan man givetvis inte vara liberal. Det säger sig självt.

    Och se hur partiet agerar, en dagen vill de vara liberaler andra dagens värsta förbudsivrare.

    Sen vad Wetterstrand säger spelar mindre roll när innehållet är något annat. Det är som med Obama.

    Ungefär som Hägglunds Verklighetens folk. Han säger en sak men partiet något annat - förbjuuuud allt.

    SvaraRadera
  9. Din egen bild Anders? Får man sprida den vidare? :-)

    Ps. Försök att rensa bort alla trackbacks från Feminix, om du nu inte vill ha dem kvar...

    SvaraRadera
  10. Till LAKE: De bilder jag har på min hemsida har jag copy på. Och som en varm värm av privat äganderätt vill jag att man frågar om lov innan man publicerar dom. Sedan beror det på vad det är för sammanhang om jag säger jag eller nej...

    Trackbacks? Vad är det? Du har att göra med en teknisk grottmänniska född på 1900-talet som inte orkar lägga nya datatermer på minnet...

    SvaraRadera
  11. Jag undrade mest om jag fick publicera bilden även på min blogg, den är så rolig at den förtjänar spridning. Men sedvanliga länkningar hit och långa tacktal till Anders Edwardssons ära i anslutning till bilden, såklart. :-D

    http://lakonism.blogspot.com/

    Angående Trackbacks - kolla längst ner på sidan, under kommentarerna. Där hittar du en rubrik med "Länkar till det här inlägget". Under den ligger det just nu tre länkar. Den första går till Centerpartisten Per Ankesjö och den kan du vara kvar, men de andra två kanske du vill ta bort, för att inte göra mer reklam än nödvändigt för den sidan?

    Du tar enkelt bort dem om du är inloggad genom att klicka på soptunne-ikonen i anslutning till länken.

    SvaraRadera
  12. Till LAKE: Aha, du menar den bilden :-) Ja den hittade jag hos just Ankarsjö, så den kan du säkert använda (jag trodde du menade mina bilder på min hemsida).

    Skall kolla detta med backtrackning. Suck! Det är så mycket jox o mojänger. Ibland får jag lust att börja med brevduvor igen istället ... ;-)

    SvaraRadera
  13. "Vad resten av svenska folket skulle få är dock glasklart: sämre konkurrens och därmed, bland annat, högre matpriser". Förutom för den fjärdedel av befolkningen som faktiskt inte har bil. Ungdomar och äldre till exempel. För att använda ett amerikanskt uttryck: They're shit out of luck. För dig verkar värdet av att reta miljömuppar vara högre än att ungar kan cykla eller gå till affären för att köpa glass, eller att vi använder de resurser vi har på ett bra sätt.

    Sedan behöver du nog läsa på lite om marknadsmisslyckanden igen. Konkurrens leder inte med nödvändighet till lägre priser. Som incitamentsstrukturen är för kommunerna idag så verkar snarare överetablering vara ett mer troligt utfall, med följden att vi har subventionerat överutbyggnaden med skattemedel (eftersom kedjorna spelar kommuner mot varandra för att få så bra villkor som möjligt, inse att det sista företagen vill ha är riktig fri konkurrens). Dessutom subventionerar vi externhandeln via infrastrukturbudgeten och betalar en rejäl hacka till OPEC-länderna också.

    Summering: 'Konkurrens = bra', använt som omvändningen 'reglering av externetablering = dåligt', är helt enkelt inte tillräckligt sofistikerade modeller av verkligheten för att fatta vettiga beslut. Gör om, gör rätt!

    SvaraRadera
  14. Till RDJ: Nu är vi där igen, du anser att politiken bör ha ett stort inflytande medan jag anser att det skall vara minimalt - o aldrig mötas de två! Om ungar skall kunna cykla till affären och köpa glass är i min värld icke en politisk fråga, det får Marknaden avgöra. Och du verkar ha en elegant motteori á la humlan-kan-inte flyga mot det mesta som har med kapitalism att göra. Imponerande att någon ens orka sitta och bry/oroa sig om att för mycket affärer skulle kunna leda till överetablering. Det kanske det gör, men det är (heller) inget politiskt problem. Gör en affärsman den missbedömningen så får han helt enkelt ta konsekvenserna...

    Som Ronald Reagan sa (ung): Få byråkraterna att hoppa av våra ryggar och politikerna att dra upp sina fingar ur våra fickor!

    PS! Att reta miljömuppar har förvisso ett enormt stort egenintresse, men jag låter det aldrig gå ut över fakta.

    SvaraRadera
  15. Hmm, en kort fråga till dig Anders, som är en varm värm av privat äganderätt - Har du frågat Per Ankersjö om lov, innan du publicerade bilden? Eller gett honom någon cred via exempelvis länkar?

    ;-D

    Det här med att leva som att lär är inte alltid så lätt...

    SvaraRadera
  16. Om det vore så väl att affärsmannen själv tog konsekvenserna. Nu är det inte så det funkar här i världen. Jag är med och betalar på många sätt för affärsmännens och Marknadens misslyckanden, via subventioner till överetableringen. Därför vill jag också ha inflytande.

    Jag gillar marknader alldeles utmärkt, men de fungerar inte för allt, framför allt inte utan regler. Och eftersom vi ändå måste ha regler så kan vi ju passa på att designa dem så att vi undviker de allra värsta avarterna.

    Politiken ska ha ett minimalt inflytande, men det inflytandet kommer ändå att behöva vara ganska stort. Annars kommer vi att fiska haven tomma och bränna upp all olja och sedan stå där utan alternativ. Marknaden kommer att korrigera, men den gör det väldigt lätt via svält och krig. Jag är villig att avstå lite ekonomisk frihet för att undvika det. Det behöver dessutom inte inskränka mina möjligheter till "life, liberty, and the pursuit of happiness" speciellt mycket.

    Jag kommenterar för att det ibland är trevligt att försöka förstå eller plocka isär argument som det vore enklare att bara avfärda, och som en liten public service till dina läsare så att de får en motvikt (att antingen lära sig av, eller irritera sig på).

    Jag tror inte heller att vi kommer att mötas i våra åsikter (vilket är helt ok). Du verkar ju tex hålla Reagan för en större ekonomisk tänkare än Krugman. Därmed överlåter jag åt läsarna att avgöra vem som har mer humlor i argumenten.

    SvaraRadera
  17. Till LAKE: jag hade visst glömt länka denna gång, det brukar jag alltid göra på unika bilder. Men nu är det fixat!!

    SvaraRadera
  18. Till RDJ: Vi gör uppenbarligem helt olika bedömningar om var marknadens gränser måste dras. Och ja, jag föredrar sannerligen Reagan framför Krugman! Den tidigare sänkte skatter och avreglerade så att USA fick uppleva flera decenniers nästan oavbruten tillväxt och utveckling; den senare vill ösa på med ännu mer skadliga "insatser" än t o m Obama själv. Lätt val!

    SvaraRadera