2011-02-21

Kanske, kanske...

Jag är som jag skrivit ett par gånger redan tidigare i grunden skeptisk till att revolterna i Mellanöstern och Nordafrika (SvD 110221, DN 110221) långsiktigt kommer att innebära några reella förbättringar. Jag är rädd för att islamism och andra sega kulturella/religiösa strukturer kommer att innebära fortsätta - eller i längden till och med förvärrade - problem. Speciellt allvarligt verkar läget redan ha blivit i Libyen, där den regerande massmördarens son talat i TV och i praktiken bett folket att hålla käft, eller dra åt helvete (EXP 110221).

Men, som jag också skrivit, jag hoppas vid Gud att jag får fel och att folken där nere på något sätt kan lyckas införa demokrati och marknadsekonomi. Och det verkar just nu i alla fall inte vara någon brist på uppror mot de sittande despoterna, vilket ju är en nödig början. Svenska Dagbladet presenterar här en bra sammafattning av de senaste dygnens händelseutveckling. Och jag kunde förresten inte låta bli att le lite åt följande konstaterande:
Till skillnad från de andra demonstrationerna i arabvärlden riktar sig de irakiska protesterna inte främst mot landets regering utan mot den utbredda korruptionen, höga arbetslösheten och dåliga infrastrukturen på lokal eller regional nivå.
Nej, för där behövs ju som bekant inga protester mot någon sittande despot eftersom USA tog hand om Saddam och lade en grund för demokrati redan för åtta-nio år sedan. Men, vi får väl se om och när det erkännandet till slut kommer även i svensk press...

6 kommentarer:

  1. Ehm, med tanke på att BNP per capita fortfarande är under en femtedel av vad det var ca '86 i Irak känns det ju lite groteskt av dig att hånle, men men.

    SvaraRadera
  2. Till Ingengören: Vad de propagandiskt uppblåsta BNP siffrorna 1986 var i Irak 1986 är ungefär lika intressant som som att jämföra motsvarande nuffror i Albanien 1988 mot idag.

    SvaraRadera
  3. Ingenjören, du väcker minnen från min Uppsala-tid. Då kunde jag ibland ta in Radio Moskva på mellanvåg.

    "Den Sovjiietiska stålproduktiiionen har ökat med 18 procent"...

    Två mycket intressanta böcker på detta område är "Victory" av Peter Schweizer
    http://www.amazon.co.uk/Victory-Administrations-Strategy-Hastened-Collapse/dp/0871136333/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1298305504&sr=1-4

    och "At the Abyss" av Thomas Reed
    http://www.amazon.co.uk/At-Abyss-Insiders-History-Cold/dp/0891418377/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1298305569&sr=1-1

    Alla sk "experter" sade att Sovjetunionen var starkt. Reagan tittade på siffrorna och sade att detta land är nära bankrutt. Han gjorde därför allt han kunde för att påskynda konkursen. Resultatet såg vi 1989-91.

    SvaraRadera
  4. Till EL: Good point! Jag ser f ö på mitt förra inlägg ovan att en lång dag framför datorn börjar ta ut sin grammatiska och stavningsmässiga tull... :-s

    SvaraRadera
  5. Du gör rätt i att vara skeptisk, Anders. Arabvärlden har aldrig haft demokrati, så varför skulle det fungera nu. De har ägnat mer än 30 år att hata väst och sprida terror. Det bådar inte gott, ingen bra grund att bygga demokati på.

    SvaraRadera
  6. Till Anonym: Ja, jag tror det enda vi kan göra nu är att försöka ställa krav på snara, fria val som möjligt och sedan i decennier vara benhårda i vår kritik mot alla former av autokratiska tendenser. Vänstern kommer gnöla om neokolonialism etc men alternativet är risken att vi får X antal nya Iran på halsen...

    SvaraRadera