2010-11-14

Tack för kaffet!

Och så var det då med Mona Sahlins avgång dags att säga tack för kaffet till ytterligare en svensk politisk tradition. Socialdemokraterna har ty aldrig tidigare låtit sina (fåtaliga) valnederlag gå ut över partiledarna. Tvärtom har man på sovjetiskt manér slutit upp bakom Ledaren, även när det gått dåligt. Men nu har alltså SAP normaliserats även på detta sätt. Återstår därför nu bara att se vem som får uppdraget att försöka rädda det sjunkande skeppet. Hade det varit som förr hade jag sagt att det måste bli någon som sitter i riksdagen, men då inga gamla regler verkar gälla längre skådar jag ett bekant ansikte i kristallkulan - Thomas Bodström. Han är den ende som verkar ha något kvar att ge, alla andra är lika utslitna och spännande som ett par gamla strumpor...

3 kommentarer:

  1. Tycker det är lite synd att Mona tvingas avgå, hon har gjort ett utmärkt jobb med att bryta Socialdemokraternas maktmonopol, får hoppas de väljer en ännu mer okarismatisk ledare som är lika lite i takt med samtiden som Mona.

    SvaraRadera
  2. Jag noterar att du inte lägger ner så stor möda på att spå. Jag undrade vad du skulle få till.

    Stackarna på tidningarna har ju spalter att fylla så nu måste de skriva om det här startfältet till i mars om det vill sig illa.

    Stod i duschen och funderade på att man i Sverige förlöjligar Sarah Palin när man har en sådan här situation i det sk "statsbärande partiet". Själv tycker jag förstås inte heller att Mona var något att hänga i julgranen, gammal Sollefteåbo som mig till trots.

    SvaraRadera
  3. Till Emil: Jag håller helt med ! :-D

    Till EL: Nej, jag tar det hela trancilo; njuter av min USA-resa mer än att fundera kring sosseriets problem ;-)

    SvaraRadera