Regeringen presenterar innehållet i den kommande klimatpropositionen: Energiskatten på diesel höjs med 40 öre per liter, men nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. Första höjningen med 20 öre ska ske från januari 2011 och den andra med lika mycket från januari 2013. Samtidigt kommer skatten att öka ju mer koldioxid ett fordon släpper ut. Från och med 2011 höjs skatten med 5 kronor för varje gram extra gram koldioxid en bil släpper ut. Nya miljöbilar befrias däremot från fordonsskatt från januari 2010. Vidare höjs skattenivån för uppvärmning inom en del av industrin, jordbruket, skogsbruket från 21 procent till 60 procent.Man kan bli betydligt mindre yr av koldioxidförgiftning. För när man - vid sidan av detaljen att åtgärderna är riktade mot ett "hot" som med stor sannolikhet inte finns (mänskliga koldioxidutsläpps klimatpåverkan) - som skattebetalare betänker de horder av byråkrater, kontrollanter, advokater och räknenissar som kommer att behövas bara för att genomdriva och sedan följa upp denna sats regleringar får man ju svindel.
Jag skrev för någon månad sedan en krönika om den mentalitet som underligger denna eviga klåda att styra och ställa där jag bland annat konstaterade att:
Bakom denna utveckling ligger ideologiska drömmar från 1800-talet om att viOch när jag i dag läste om Olofssons/Borgs/Carlgrens ukas inser jag på nytt med fasa hur kvasisovjetiserat Sverige på många sätt fortfarande är.
en dag ska lyckas konstruera Det Perfekta Samhället, där allt går på räls och
inget otrevligt sker. Denna filosofi fick sin visionär i "sociologins fader"
Auguste Comte (1798-1857) som hävdade att samhället borde organiseras på
vetenskaplig grund. Och denna dröm kom i olika varianter att övertas av
intellektuella charlataner som Karl Marx och John Stuart Mill, vilkas proselyter
sedan på 1900-talet försökte genomföra den. I Sovjetunionen och Nazityskland med hjälp av hugg och slag; i demokratiska länder med hjälp av bidrag och
regleringar.
Har på fullt allvar funderat i att sluta arbeta helt och sjukskriva mig pga ryggvärk med tusentals läkarebesök och försäkringskassesamtal när en enda höjning till på drivmedel för min del är den sista.Nu ska staten få betala för mig som jag har betalat staten i många år.
SvaraRaderaFrida