2010-07-24

Ideologisk blockering

I Svensk Tidskrift ställdes igår i denna utmärkta artikel den adekvata frågan varför svensk press så sällan skriver om det uppenbara - att minskad arbetslöshet kräver växande företag:
Varje dag publiceras artiklar och inslag i svenska medier om arbetslösheten. Frågan belyses ur en mängd perspektiv, exempelvis hur stor arbetslösheten är, hur arbetslösheten hänger ihop med Sveriges ekonomi, stöd för arbetslösa, hur arbetslösa försöker få jobb eller hur det är att vara arbetslös. Man rapporterar också ofta att enskilda företag anställer eller säger upp. Men däremot saknas nästan totalt belysning av att arbetslösheten skulle kunna minska genom åtgärder som ökar företagens förmåga att anställa.
Artikeln har också sökt efter förklaringar. En nyhetschef säger att det beror på för lite utrymme. Och det är säkert en delförklaring. Men jag skulle vilja tillägga en ytterligare, högst möjlig sak: att svenska journalister i allmänhet inte är direkt förtjusta i företag och företagare. Eller i alla fall tycker att det skulle kännas lite ideologiskt tveksamt att kräva lägre skatter och färre regleringar.

Men, säger ju vän av ordning, detta vore ju att ta ställning i en politisk fråga och går därför inte ihop med kravet på journalistisk opartiskhet. Förvisso. Men detta krav på opartiskhet får som bekant i praktiken dagligen vika när det gäller andra frågor. Som växthuseffekten, matkvalité, trafiksäkerhet och en zilljon andra saker, där journalister i praktiken glatt tar ställning för nya skatter och regleringar utan att skämmas ett endaste dugg...

2 kommentarer:

  1. Inte bara växande företag utan framförallt fler företag.
    Det klagas mycket på Arbetsförmedlingen men den är ju ingen trollkonstnär som kan ordna jobb som inte finns.
    Rune

    SvaraRadera