2009-08-16

Tack DN!

Då min tid som ledarskribent på Norrbottens-Kuriren nu går mot sitt slut, låt mig tjuvstarta mitt bloggande med en hänvisning till något så unikt som en bra klimatartikel i svensk press. DN (sic!) redogör nämligen idag för en undersökning som säger att det var fler stormar på medeltiden - och att detta berodde på att det då var varmare än idag!!!

Oups!!! Det verkar som om den ökände Michael "Hockeyklubban" Mann är inblandad i den aktuella undersökningen. Om så är fallet ber jag att få anmäla mina reservationer. Som framgår här är nämligen denne man närmast en garanti för att något är fel. I vilket fall - DN skall ha kredit för en i sammanhanget väldigt balanserad, delvis t o m kritisk, text!

3 kommentarer:

  1. ... och forskningen kommer från "Universitetet i Penn State" enligt DN. Var ligger Penn State kan man fråga sig. Jag undrar om journalisten slog upp det på Google maps. Naturligtvis gjorde hon det inte, för platsen finns inte, vilket hon då skulle upptäckt. Däremot finns "Penn State University", i Pennsylvania, precis som "U Penn", som är ett annat universitet. Båda är välkända universitet och borde vara bekanta för vetenskapsjournalister. Nu till min poäng: om inte de stora dagstidningarna kan få ens basala fakta som detta rätt, varför ska vi alls läsa deras texter? Vad mer är fel? Är något de skriver alls rätt?

    SvaraRadera
  2. Jomen det är väl klart att Bajs nä Bojs är kritisk. Hon riskerar ju att avslöjas som klimatkatastrofmegafon. Det kan bara inte vara så att det har varit varmare än nu någon gång för då skulle ju jordens undergång ha inträffat, eller hur? Och havsnivån och isbjörnarna och alltihop!

    SvaraRadera