2009-06-05

Sedvanlig svensk tråkpolitik

För ett ögonblick, för någon vecka sedan, såg Europaparlamentsvalet ut att kunna bli riktigt intressant. Partierna fick till slut upp ångan, opinionsmätningarna utlovade stora svängningar och man kunde, ibland, till och med höra frågor debatteras som faktiskt hör hemma i en Europavalrörelse . Men sen har alltihop blivit sedvanligt svenskt tråk. Inrikespolitiken har helt tagit över; socialdemokraterna försökt utnyttja SD:s taktik att skylla allt elände på utlänningar; Piratpartiet tagit Junilistans plats som missnöjesalternativ. Och i en Skop-mätning i går (SvD 090604) och enligt den SIFO-mätning som presenteras idag ser vi nu resultatet (AB 090605): att ingenting spännande alls kommer att ske i jämförelse med förra valet. Förutom möjligen att SAP ser ut få en marginell framgång som garanterar att Mona Sahlin sitter kvar till riksdagsvalet nästa år. Och det är från ett borgerligt perspektiv inte det sämsta..!

7 kommentarer:

  1. De som såg Agenda - då Reinfeldt försvarade citatet ”vi kan inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration”, vet att våran statsminister talar med kluven tunga.

    Hans försvar var:

    - Nej vi skickar inte polis efter någon.

    Varpå programledaren ifrågasätter det hela genom att säga, men man kan ju gå till domstol?

    - Ja, men vi lägger inte polisens resurser på att jaga någon. Jag har hållit mitt löfte!

    Sen undrar vissa varför folk är trött på politiker, fy fan!

    EU-2009

    SvaraRadera
  2. Otroligt fånigt att du censurerar bort mig. Tur att jag har skärmdumpar som bevisar att du gör det

    EU-2009

    SvaraRadera
  3. Till Anonym: Här censureras ingen (förutom som jag skriver på bloggen rena olagligheter och stupiditeter; in alles 2 st sedan i januari)! Däremot har jag ett jobb att sköta vilket gör att jag inte är uppkopplad hela tiden, varför det kan ta ett tag innan vissa kommentarer publiceras...

    SvaraRadera
  4. @Anders: Bra, trodde att du dissade mig! ;-) Tack för att jag fick komma till tals, ehh.. Kom just på att jag inte behöver tacka för att komma till tals!

    Anders! Såg du Agenda-avsnittet där Reinfeldt fick problem att försvara varför han "kriminaliserat en hel ungdomsgeneration"?

    Vänligen
    EU-2009

    SvaraRadera
  5. No worries; jag vet att det är frustrerande att inte komma upp direkt, men då det finns en element som försöker utnytja andras bloggar för att sprida egen dynga kontrollerar jag allt först. Och nej, jag såg inte det programmet. Jag tycker f ö att hela FRA/IPRED-grejen är ett stort gigantiskt misslyckande från såväl den tidigare s- som den nu sittande Alliansregeringen...

    SvaraRadera
  6. @Ander: Man orkar ju inte med hur många löften som helst. Är 38år och jag är trött på löften som aldrig infrias - eller löften som infrias trots att man sagt att dem INTE ska infrias?! Ehh..

    Tack för att jag fick skriva av mig.

    Nu röstar vi på Piratpartiet, sista rycket! ;-)

    Vänligast
    EU-2009

    SvaraRadera
  7. Här får alla som har något vettigt att säga skriva av sig ;-) Och även om jag inte röstar PP utan Anna Maria (M) uppmanar även jag givet alla som läser detta att rösta!

    SvaraRadera