2010-02-15

Kulturmord!

Jag noterar att något ljushuvud nu fått idén att helt stryka den redan idag minimala undervisningen om antiken och medeltiden från skolschemat. Historieprofessor Dick Harrison protesterar mot detta här. Och jag ber att få instämma med föregående talare! Kunskaper om vårt ursprung är nämligen centralt för vår självbild. Utan vetskap om bland annat antik grekisk filosofi och politik och den romerska rätten och dess betydelse kan ingen korrekt förstå vårt västerländska arv. Men jag misstänker starkt att det är detta som är meningen. Avskyn för allt europeiskt och västerländskt är ty utbredd i politiskt korrekta kretsar...

9 kommentarer:

  1. Vad menar du med att "korrekt förstå"? Kan du som histokier förstå det förlutna korrekt?

    SvaraRadera
  2. Tydligen skall man diskutera vem som tjänat på den tidigare historieskrivningen. Se http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/vikingatag-ut-ur-historien_4271885.svd
    Det som förvånar mig är att dessa människor skulle gå i taket om man införde kreationism på schemat men inte har några som helst problem med egen icke-vetenskap.

    SvaraRadera
  3. Till David: Att tvingas läsa historia som "börjar" efter medeltiden vore som att skriva en biografi om NN som börjar med dennes 55 årsdag. Våra rötter går mycket, mycket längre tillbaks än så! Kan kan man givetvis göra olika tolkningar av det som hände tidigare, men det är en annan sak.

    Jonas V: Amen!

    SvaraRadera
  4. I en ideal värld ska vi naturligtvis ta allting från början, oavsett om det är historia eller naturvetenskap eller filosofi eller något annat kul ämne. Men om vi av olika skäl måste prioritera, var ska vi då skära? Eller är kanske frågan om och i så fall varför vi ska prioritera överhuvudtaget? Då blir frågan mer realpolitiskt förankrad, alltså med utgångspunkt i budget och vad skolan ska få kosta. Tydligen anser inte nuvarande regering att skolan ska få kosta tillräckligt mycket för att vi exempelvis ska slippa skära i historieundervisningen. Och att förslaget överhuvudtaget kommit fram, visar kanske dessutom på att ansvarig minister inte fattar vidden av vad neddragningarna skulle innebära i praktiken. Sic transit gloria mundi!

    SvaraRadera
  5. Till Torkel: Tyvärr är det inte så enkelt som att det bara är just denna regering som snålat in på historieundervisning. Det har varit en trend som varat i över 30-40 år. Personligen vill jag ordentligt utvidga antalet historietimmar så att eleverna får tid att skaffa sig en helhetsbild av historien. Man skulle i andra ändan (för att slippa förlänga skoldagen) gott kunna skära ner på icke undervisningsnödiga saker som bild, gymnasitik, hem- och barnkunskap. Teckna och springa kan ty ungarna göra på fritiden om de vill. Och lära sig laga mat och byta blöjor kan baske mig föräldrarna bistå med kunskaper om.

    SvaraRadera
  6. Nejvisst, det har förekommit neddragningar på skolans område under lång tid och det ska tydligen fortsätta. Accepterar du det, måste du också börja prioritera och då vill du tydligen sätta historieundervisningen på särskilt helig plats. Du använder redan begrepp som "icke undervisningsnödiga saker", vilket tyder på långt och ihärdigt funderande. Intressant att du kommer fram till att medeltiden är viktigare än folhälsoaspekterna, samtidigt som både fetman och ohälsan breder ut sig långt ned i åldrarna. Bara som en observation, alltså. Men tänk om det är så, att prioriteringen ska göras på en högre nivå, där bland annat barn och skola sitter i orubbat bo och får lära sig om Platon, Pluto och Pentylstubin, samtidigt som de får bred friskvårdsträning och fullvärdig skolmat. Då kanske vi måste välja att skära ned på andra utgiftsposter i statsbudgeten (om vi inte ska höja skatterna) och vilka områden ska då stryka på foten? Försvaret? Biståndet? Sjukvården? Eller...? Dags att tänka ett varv till, bäste historiker!

    SvaraRadera
  7. Till Torkel: Då vi tyvärr lever i en värld med begränsade resurser måste man givetvis prioritera. Och då föredrar jag att placera mina barn (om jag har några) i en skola som satsar mer på historia än på bild. Å andra sidan skall skolvalet vara upp till föräldrarna. Vill de sätta sina barn i en skola som har folkhälsofrågor på schemat, fine. Tvinga dock bara inte mig och andra att göra det.

    SvaraRadera
  8. Jag har haft en och annan lärare framför allt på gymnasiet som börjat i nutid och gått bakåt i historien. Lite nydanande pedagogiskt grepp - vad tror du om ett sådant upplägg Anders?

    Bara inte historia blir en årtalsexerciss och en militärhistorisk översikt. Genus- och socialhistoria men också miljöhistoria.

    Vad "livnär" du dig egentligen på? Är du "konsult" på heltid eller hur trillar kulorna in? Har du någon undervisning och hur var du själv som elev i skolan?

    SvaraRadera
  9. Till David: "Baklängeshistoria" låter som en intressant utmaning. Min enda kritik är att det ökar nog risken risken för en teleologisk och deterministisk historiesyn, d v s att eleverna riskerar att inte se att historien vid olika tidpunkter kunde ha tagit helt andra vändningar än den gjorde. Men det är ju upp till läraren att se till att så inte sker.

    Jag är helt för att man ger en bred vy över historien; bara kungalängder och slag säger inte allt. Just kungalängder är dock en bra stomme att hänga upp övriga historia på och ger en känsla för både kronologi och avståndet i tid. Och att (vilket på senare decennier varit inne bland PK-lärare) försöka lära ut svensk historia utan att prata om "kungar och krig" alls är ju dödsdömt då svensk historia ända fram till början av 1800-talet var just helt beroende av kungar och krig. Dessutom: min egen erfarenhet är att denna "alternativa" historia om bara sociala, gender etc händelser och strukturer lätt blir en eländesbeskrivning som inte heller den ger en rättvisande bild av det förflutna. Både-och är därför att föredra - och därför ser jag gärna att historieämnet får fler timmar till sitt förfögande.

    Sist: min egen historia som elev var blandad. Enormt skoltrött efter grundskolan hoppade jag av gymnasiet efter ett år och jobbade några år innan jag fic tillbaka lusten och läste in vad jag missat. Sedan universitetsstudier på heltid i Uppsala 1997-2003 + därefter ett år i USA. Idag försörjer jag mig som filansskribent. Man blir inte rik, men det är kul! :-)

    SvaraRadera