2010-08-21

Förfallet fortsätter


Jag tycker Barack Obama har rätt. Jo, du läste rätt. Jag har som bekant ofta icke mycket till övers för den sittande amerikanske presidentens politik. Men då jag (hoppas jag) är en storsint människa har jag inga problem med att ge honom credit när han har rätt i sak. Och det hade han i går, när han sa att den rekordhöga arbetslösheten i USA åtminstone delvis beror på - och håll i hatten nu... - Kongressen! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, för Kongressen har de senaste åren fattat en rad infantila beslut i form av stimulanspaket, Obamacare, etcetera som bidragit till att förlänga och fördjupa den ekonomiska krisen i USA.

Problemet för Barack Obama är förstås att Kongressen styrs av bastanta majoriteter av hans eget parti Demokraterna. Hans yttrande blir därför bara ytterligare ett tecken på att den nuvarande administrationen befinner sig i ett stadium av förfall. För en ledare, av vilken typ den än må vara från fotbollskaptener till presidenter, som så flagrant hugger sina egna i ryggen i ett kritiskt läge sänder en signal om att han inte är någon stark, bra och trovärdig dito. För så gör bara fegisar som försöker vältra över ansvaret för egna misslyckanden på andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar